onsdag den 18. november 2015

Høst i et solhul.....

I dag var der sol. Så var der regn. Så sol...så regn...så.... Og sådan blev det ved - lige nu regner det.

Ved middagstid fandt jeg mig et solhul og skyndte mig ud i haven, for i dag skulle det være.

Jordskokker - nogle i hvert fald - skulle graves op til en jordskoksuppe.

Så bevæbnet med gummistøvler, havejakke, havehandsker, en skål og en god greb gjorde jeg mig klar til at angribe jordskokrækkerne. Jeg troede, jeg skulle bruge mindst en halv time på at få nok op ad jorden - men nej - 5 minutter efter stod jeg med en kæmpe portion af slagsen. Og kun to toppe gravet op. Hmmm - der bliver vist mange jordskokretter i vinter.




Her er de - vaskede og klar til at blive skællet. Det tog til gengæld sin tid. De er jo ikke glatte og runde og pæne i faconen som kartofler, men har alle mulige udposninger og gevækster over det hele.

Jeg fik tjekket opskriften Karolines Kogebog  - jo jo - jeg havde det hele - sådan da - jeg ville erstatte peperonien med mager bacon. Steen skulle alligevel ud at handle når han kom hjem. Og så manglede jeg Kvarg. Men det skulle jo først i til sidst. Så det passede med indkøbstiden.

Jeg glemte helt at tage billeder af suppetallerknen med suppen, men kan rapportere, at det var da ikke så ringe endda. Både Steen og datter var tilfredse. Og jeg også da :-D

Der er ikke noget så dejlig som en dampende varm suppe på sådan en 'lidtafhvertslagsvejr'-dag i November.

6 kommentarer:

  1. De er ellers flotte, dine jordskokker. Vi forsøgte os et år... men det var ikke nogen succes. Så de blev deporteret ned til Eriks søster.
    God høst og velbekomme.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du have. Det er faktisk nogle år siden, vi sidst havde - mange år faktisk - og dengang var de også temmelig villige til at gro - man skal være omhyggelig med at få alle op - ellers har man dem pludselig i hele køkkenhaven.
      De smager himmelsk - synes vi - men jeg ved godt, at her deler vandene sig.

      Slet
  2. Hvis de er helt frisk-opgravede kan du nøjes med at skrubbe dem med en stiv børste. Det er noget lettere end at skrælle dem.
    mvh Lislotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hel Lislotte - ja jeg ved det egentlig godt - men jeg hader, når suppen knaser mellem tænderne - og gevæksterne gjorde, at der blev ved at gemme sig jord.

      Slet
  3. Nå, sådan ser jordskokker ud. Så er det sådan nogle jeg har i min grønt kasse idag. Er spændt på at smage dem.
    Rigtig god aften.
    Hilsner fra AnjaAnemone

    SvarSlet
    Svar
    1. Nå - nu er der gået nogle dage, så har du jo nok fundet ud af smagen :-) Rå har de en nøddeagtig smag - de bliver mere søde, når de er tilberedt.
      Rigtig god weekend.

      Slet


Tak fordi du med dine kommentarer er med til at gøre bloggen mere levende.