fredag den 20. juni 2014

Grønne fingre - under visse betingelser







Min Clivia blomstrer - nå ja - det gør den såmænd hvert år. Men i år har den to blomsterstande.
 Man kan lige skelne den anden blomsterstand på den anden side.

Jeg har haft den i mange år nu - fik den i sin tid af min svigermor, så jeg passer godt på den.





Det er en type blomst, der passer til mig. Den kan tåle at tørre ud - den skal faktisk have en hvilepause, har jeg læst mig til forleden. Det vidste jeg ikke, men har altså naturlig talent for at passe blomster, der tåler udtørring.

Til gængæld dør en  Azalea omtrent en uge efter, den er flyttet ind i mit hus. Den tåler hverken udtørring eller overvanding - og da der findes ikke noget midt imellem her hos mig, så dør den.

Fredslilje er perfekt. Den er fantastisk til at fortælle at nu vil den have vand - bladene lægger sig ned - og når jeg så vander med ca 1-2 liter vand, så rejser de sig pænt op igen. Fredsliljer og jeg er gode venner. Og den blomstrer villigt alligevel.



Hvis en Julestjerne overlever julen her hos mig - har den en god chance for at overleve - sådan da. Den kaaaan godt tørre ud - men det er en balance, for bladene må ikke hænge. Så drysser de af efterfølgende. Den kan heller ikke lide at få alt for meget vand, så drysser de også. Og så drysser de såmænd også indimellem - måske for meget sol??? Jeg ved det ikke - jeg bliver aldrig heeelt gode venner med Julestjerner.
Men foreløbig har den overlevet 4-5 år her. og der ER da blade på endnu - og de fleste er grønne.

Men den har aldrig blomstret efter den første jul her. Det er vist noget med at stå koldt en periode. Vi har ikke nogen kolde rum - så jeg lever med, at den ikke blomstrer. Bare den overlever, er jeg tilfreds.


Og det gør den foreløbig. Sålænge en af misserne ikke skubber den ned.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar


Tak fordi du med dine kommentarer er med til at gøre bloggen mere levende.