søndag den 7. februar 2016

Fastelavn er mit navn....

Det er fastelavn. Vi har fået vores traditionelle fastelavnsbolle med flødeskum - et stk. hvert år - og er tro mod traditionen blevet skuffede igen. De smager altså ikke, som jeg husker dem fra før i tiden.
Nu har jeg bagt fastelavnsboller selv. Med creme. Uden fløde.



Mums - de smager. Opskriften er hentet på Spisestuen.dk lige her.  Der er en vidunderlig chokoladecreme inden i  - i rigelige mængder og så en karamelglasur oven på med et drys nødder. Jeg har brugt hasselnødder.




Opskriften siger 16 stk, men jeg fik 18 ud af portionen - og de er store! Jeg bagte dem også sidste år - og jeg er sikker på, at her i huset bliver fastelavnsboller lig med dem her.




Mens vi nød vores eftermiddagskaffe - med boller - dukkede denne himmel op efter en dag praktisk talt uden sol. Den farvede himlen en smuk farve, som jeg ikke kunne modstå, men måtte ud og forevige. Set gennem grenene på mit Opal blommetræ, som her i foråret må lade livet.
Vi er blevet enige om at sætte det nye drivhus i den anden side af haven. Så bliver det forhåbentlig det sidste drivhus, vi skal rejse. Krydser fingre!

8 kommentarer:

  1. Uha... mundvandet løber. De ser go'e ud. Næh, bagerboller er ikke hvad de har været!
    Wauw for en himmel. Her har bare være gråt, lysegråt, mørkegråt, gråt ...
    Har stormene taget jeres drivhus?

    SvarSlet
    Svar
    1. Du skulle prøve dem - de er virkelig gode. Jeg tror, det er dåseflødeskum i de købte, og det smager altså ikke! Efter min mening.elet
      Jeg tror ikke, der var mere end 10 minutter med solglimt, så var det væk igen. Så det var en kort fornøjelse.
      Jep - de tre første væltede i orkaner. Nu køber vi et med stærkere skelet og plexiglas. Og holder flyttedag for sokkel mv.

      Slet
  2. Uhmm de ser godt nok lækre ud :-)
    Det kan være jeg skal prøve den opskrift næste år.
    Jeg fik bagt økologiske fastelavnsboller i år.
    God uge ønskes:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. De er superlækre. Man kan sagtens bage dem udenfor fastelavnsæsonnen ;-)
      Også god uge til dig.

      Slet
  3. Ih, nogle lækre boller. Jeg har slet ikke fået dem med fløde længe. Men bliver helt lækkersulten ved tanken.
    Har også bagt fastelavnsboller. De blev også gode. "Desværre" kom der ingen og raslede så nu er der fastelavnsboller til os de næste dage.
    Dejligt med et opslag fra dig. Jeg har nu heller ikke været specielt flittig til at få skrevet, men håber det kommer den næste tid.
    Rigtig god dag.
    Hilsner fra AnjaAnemone 🌹

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er godt med hjemmebagt. Jeg tror at fastelavnsskikken med at gå rundt og synge er ved at være helt ude. Børnene får også så sent fri, så heller ikke noget at sige til, at de ikke orker.
      Der har været så meget andet her i januar og nu også februar. Men det skal nok komme igen. Jeg har heller ikke fået strikket så meget.
      Også god dag til dig.

      Slet
  4. Nam, nam! Har ikke rigtigt nået fastelavnsbollerne i år, men det er der vel råd for ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er der bestemt Mette. Jeg tænker da, de kan spises hele året. Og de smager rigtig godt. Det er lækkerbiskner!

      Slet


Tak fordi du med dine kommentarer er med til at gøre bloggen mere levende.