fredag den 22. april 2016

Varme hveder...uhmmm


I morgen er det Store Bededag. Dagen skal nydes herhjemme, der er nok at tage fat på. Haven - især køkkenhaven trænger til en forårsoverhaling. Hvis vejret bliver lige så godt, som vejrudsigten lover. Det ER jo april.
Hvis ikke, så lur mig om ikke huset kunne trænge til en let omgang ;-)  Og så skal strikketøjet passes. Jeg er begyndt på en ny sommerbluse. Ikke mere om den i dag.

I dag er det aftenen, hvor man får hveder. Og det gør vi også. Traditioner er til, for at blive fulgt. Denne her er i hvert fald.
Forberedelserne begyndte ved middagstid - gær blev købt - det var også det eneste, jeg manglede. Alt nødvendigt blev hældt i røremaskinen, og så kørte den lystigt et kvarterstid.
Da den var slukket og skulle hæve en times tid, kunne jeg fint nå at komme en tur i skoven. Da jeg kom hjem knap en times tid senere, var den færdighævet.




Dejen blev førmet til 20 boller og sat tæt sammen i en lille bradepande, færdighævet og bagt og blev ganske flotte.



Her i aften fik vi te og  guffede hveder. Det smagte.....

6 kommentarer:

  1. Hi hi din dej var da aktiv 😉 Dejligt de smagte godt. Her var vi mætte efter en skøn aftensmad med lam og grønt i stegesoen, men så fik jeg hveder til morgenmad 😊
    God fornøjelse med køkkenhaven 😊

    Hilsner fra
    AnjaAnemone 🌷

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Anja. Mega aktiv. Der var også rigeligt til, at vi også kunne få dem til morgenmad - og lur mig, om ikke der også kan blive til i aften ;-)
      Køkkenhaven kan her først på aftenen mærkes i ryggen og på ømme hænder. Men herligt at have en udedag :-D

      Slet
  2. Holddaop.... Det var da klar før du var! Vi har også hygget med varme hveder. Hjemmebragt fra Bilka.
    Haven når jeg for sjældent(aldrig) ud i. Hellere håndarbejde end havearbejde!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hihi - det var bare SÅ klar. Hjemmebragt er også godt ;-) Det var nu dejligt at være så meget ude i den friske luft i dag - og havearbejde er lige så vegeterende som strikning. Og man kan også se, hvor langt man har nået;-)

      Slet
  3. De er godt nok flotte og der er bare noget tilfredsstillende over noget man selv har bagt.

    Glædelig Store Bededag.
    Knus <3

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Jeanette og du har helt ret. Det smager ekstra godt :-)

      Slet


Tak fordi du med dine kommentarer er med til at gøre bloggen mere levende.