fredag den 30. januar 2015

Fund på stranden....


Også i dag er det blevet til en skønherlig gåtur ved havet. Ikke overraskende var stranden helt anderledes i dag. Og vejret viste sig sandelig også fra en bedre side. Selv om det var overskyet her på billedet, så kom den blå himmel frem og solen strålede, inden turen var ovre.

Der stod kun lidt vand på stranden, så der var flere mennesker på stranden. Ikke at der var overrendt, slet ikke - men væsentlig flere end i går. Der så jeg nu også kun tre, så den rekord var såmænd let at overgå.
Det bliver en billedserie i dag her på bloggen, så er I advaret ;-)






Vinden var gået i syd i dag og bølgerne rullede stille og roligt ind mod stranden.




Der var også mere opskyl på stranden. Meget af det småsmulder som her.





Knivmuslinger. De knaser skønt, når jeg træder på dem. Det prøver jeg nu at undgå, for de graver sig ind i gummistøvlerne og laver huller. Jeg har måtte købe nye gummistøvler flere gange.




De ligger som regel i store grupper. Af og til i et rod som her. Andre gange vender de alle pænt samme vej.




Der var en hel del af de her små søstjerner. Dem er mågerne glade for, så det vrimlede også med måger. Ikke opskyllede, men de levende af slagsen.





Og konksnegle var der også. Det der ligger rundt om den, er det, jeg kalder smulder.





Og krabber. Heller ikke så mange af dem. det er der aldrig, men denne er flot.





Og en død sæl. Det synes jeg altid er trist at se. I efteråret var der en hel masse døde sæler. På linket her er der en artikel om det.




Det her er en af de yderst sjælne ting at finde på Fanøs strand. Det er nemlig en sten. Endda en pænt stor en. Jeg ved ikke hvorfor, men sten lander almindeligvis bare ikke her.





Og i opskyl kan der findes rav. Her går en og leder.


 

Og så var der alligevel et stykke rav. Billedet er taget helt tæt på. Det er kun et par mm stort. Det er det, der kaldes turistrav herovre. Men nå det nu er det første stykke i dag, så kommer det med i posen.




 Et solstrejf dukkede op og ikke længe efter var himlen mere blå.



Vandet var nu trukket så langt tilbage, at revlen dukkede op som en ø lidt ude, og det benyttede mågerne sig af. Der kunne de sidde i fred og sammenligne næb og vinger - eller hvad måger nu gør, mens de hviler vingerne. 



Og så lige var jeg lige ved at træde på dette pragtstykke rav. Det lå lige for min fod og lyste op og helt umulig at undgå at se. Bortset fra at 20 sekunder før var en anden dame gået lige forbi det uden at se stykket. Men øjnene ser selvfølgelig kun det, de kigger på. Det er et pænt stort stykke. Ikke det største, jeg har fundet, men rigtig pænt.



Her ses hele dagshøsten. Det lille øverst til venstre er det første fund i dag, det helt til højre er et, jeg fiskede op ude i vandet. Det er bestemt ikke hverdagskost at finde to store stykker på én dag. De vejer hver 3 gram.



Turen gik hjemad. Det blev til 6,6 km, men varede lidt over to timer. Stærkt går det ikke, når man begynder at kigge efter rav. Solen skinnede nu og det var ren nydelse at mærke den. Og så skønt at se de smukke landskaber derude. Jo himmel og hav er særdeles fotogene.




 Det er stranden nu også. Jeg elsker de her billeder - også som baggrundsbilleder på min pc skærm.



Skyggerne var blevet lange og maven aldeles sulten af al den friske luft. 


På Fanø kører man på stranden. Den er fast nok til det. Og så gik det hjemad til sen eftermiddagskaffe og et stykke knækbrød. Og til strikketøjet.

5 kommentarer:

  1. Lige som barndommens ture på Rømø. Uendelig strand og himmel... Frisk luft, tidevand, sandriller og skaller.
    Men Det er flotte ravstykker, du fandt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Rømø er bestemt også en dejlig ø og har næsten ligeså brede strande som Fanø og høj himmel.

      Slet
  2. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  3. Så mange dejlige billeder, det er jo et vidunderligt sted.
    Har har faktisk aldrig været på Fanø, tror jeg..

    Knus <3

    SvarSlet
    Svar
    1. Du må herover en gang. Der er virkelig dejligt her.

      Slet


Tak fordi du med dine kommentarer er med til at gøre bloggen mere levende.