mandag den 4. maj 2015

4. maj...og lys i vinduerne...

Den 4. maj om aftenen sætter vi altid lys i vinduerne - når vi ellers er hjemme. Det har vi altid gjort. Mine forældre gjorde det også, så jeg er slet ikke i tvivl om, hvor jeg har skikken fra.



Jeg er ikke så langt op i årene, at jeg selv har oplevet hverken krig eller befrielsen. Og så alligevel. Jeg er barn af 50'erne. Og selv om jeg blev født 10 år efter krigens afslutning, så havde den indflydelse på vores dagligdag.
Der blev talt om krigen. Om luftalarm og den utryghed  det medførte. Om rationeringer. Det at måtte finde erstatninger for de ting, man ikke kunne få. Om at skulle køre uden lys på cyklen i totalt mørke for der var heller ingen gadelys tændt.

Dagen blev mindet for det var vigtigt ikke at glemme den tid. Og huske på, at freden er vigtig.

Så derfor sætter vi lys i vinduerne - her 70 år efter befrielsen af Danmark.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar


Tak fordi du med dine kommentarer er med til at gøre bloggen mere levende.