mandag den 1. juni 2015

Berlin - 2. afsnit


Efter en rigtig god middag - og ikke mindst en god nattesøvn og efterfølgende kæmpe morgenmadsbuffet på et dejligt hotel, drog vi lørdag formiddag mod museumsøen i Berlin.

En god del af museerne i Berlin er placeret på en ø, som det er let at komme til med offentlig transport. Vores transportkort gjaldt både til S- og U-tog samt busser, så vi var godt kørende. NÅ ja og så også museumsøen.





En af de udstillinger, vi havde ønsket at se var Impressionisme og Ekspressionisme på Alte Nationagaleri. Der var en kø, som i begyndelsen ikke så så voldsom ud - og vi rykkede da også hurtigt frem. Alligevel var der tid til at sidde med ansigtet mod solen og nyde den også.
Efter 1½ time var vi dog ved at give op. Køen sneglede sig af sted og de to ryk, vi havde opnået, battede ikke det helt store. Endelig nåede vi dog helt forrest lige før indgangsdøren og der ventede og ventede vi. Vi fik forklaringen, at man ventede på, at den ansvarlige (kustode ?) i særudstillingen vurderede, at der var plads og så kontaktede vagten uden for døren. Hmmm meget bureaukratisk.


Det afholdt dog ikke adskillige lykkeriddere fra at prøve at påtvinge sig adgang til museet under forskellig dække: pressekort, VIP, Museumskort, havde købt adgang med garanti på direkte adgang.

Jaja - forskellige begrundelser, men alle med det formål at undgå at stå i kø som alle os andre almindelige dødelige. En af os havde også et 'tryllekort' med direkte adgang, men det fik hende dog ikke til at opføre sig som primadonna og forvente, at døren åbnede sig ved et trylleslag.



Nogle af lykkeridderne slog sig til tåls, andre kom tilbage mindst tre gange (hver gang med trusler om at ringe til en overordnet), og en enkelt amerikanerinde med et glimrende tysk hidsede sig op og skabte sig, så i hvert fald mine tæer krummede sig gevaldigt sammen.  Alt i alt et pinligt optrin, der heller i dette  tilfælde førte til adgang til museet før alle os andre.

Selve udstillingen var fantastisk. Jeg har indsat tre af de billeder, jeg syntes bedst om.





Men det er kun et lille bitte udvalg blandt en kæmpe stor udstilling, der omfattede bla. Cezanne, Eduard Munch, Monet, Van Gogh og mange mange andre kendte kunstnere.






Vi besøgte også Pergamon - også museumsøen. En del af rummene var lukkede på grund af renovering. Øv øv.



Men her en del af et par udstillings'genstande'. Ganske imponerende.

Så var vi også museumsmætte og efter en frokost valgte vi en sejltur på 'Spree'. Her kunne vi sidde ned og sidde og vegetere over udsigten. Vi kom forbi bla. Domkirken,



Som åbenbart er det sted, hvor brudepar skal fotograferes - vi så adskillige denne dag. Det var jo også lørdag.




Om bord på rundfarten er det tradition, at man drikker en Berliner Weisse, som kan være rød eller grøn afhængig af smagen, som i øvrigt er mellem rædselfuld og 'jeg brækker mig'.  '

Jeg valgte Caffe Latte i stedet :-))))



Senere på aftenen tog vi ud til Kurfürstendam for at se Gedächtniskirche, som stadig står som en ruin efter 2. Verdernskrig. Ved siden af er bygget en ny moderne kirke. Det var superflot med lysene i vinduesmosaikkerne her om aftenen.

Så var vi godt nok også trætte og måtte hjem og sove.

4 kommentarer:

  1. Sikke da en historie.. Måske bureaukratisk, men der var da lige ret for alle! Spændende udstilling. Jeg har ikke været der... Men på Pergamon... Det var før de renoverede. Hvornår skulle det stå færdig? Et sted jeg gerne vil se igen....
    Domkirken kan jeg godt lide.. også udsigten oppe fra rundgangen om kuplen... Og kagerne i caféen!!!
    Gedächtniskirche har jeg ikke set med lys indefra. Flot syn. Jeg nød at besøge kirken, både gammel del og den nye.
    Jeg kan godt forstå I trængte til at se dyner efter den rundtur!!

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg tænkte: Tysk (over)grundighed. Problemet var i bund og grund, at særudstillingen lige var åbnet - og der derfor var run på den. Og når man er inde og se den, vil man jo også gerne have mulighed for rent faktisk at kunne se billederne for de besøgende.
      Jeg ved ikke, hvornår Pergamon skal være færdig. Vi var desværre ikke inde og se domkirken -vi havde trods alt kun to hele dage.
      Ja -vi var godt trætte.

      Slet
  2. Sikke nogle smukke billeder på udstillingen. Det må have været fantastisk at se :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Udstillingen var bestemt to timers kø værd. Jeg valgte så at se særudstillingen først - og gik hurtigt gennem resten af museet - der var fire etager i alt, hvoraf ImEx fyldte hele den øverste.
      Efter det kunne jeg egentlig ikke rumme så meget mere. Men ville alligvevel liiiiige tjekke, hvad der var ;-)

      Slet


Tak fordi du med dine kommentarer er med til at gøre bloggen mere levende.