torsdag den 2. juli 2015

Sejle, vandre og smage... Dag 3


Efter dejlig rig engelsk morgenmad med æg, bacon, pølser, tomat, champignon, musli, juice og toast startede vi den fikse Ford og kørte til østsiden, af Kintyre, hvor vi havde udset os et lille slot,  Skipness Castle,  der ville være fint til at fordrive tiden med. 


Bygget i 1100 tallet og ombygget mange gange. 



Jeg har ikke før oplevet at kunne komme helt op til taget i en ruin. Slottet ligget tæt på vandet, og dets funktion var netop at overvåge trafikken her. Tagbelægningen er skiffer, som der findes i overmål af her. 

Så nærmede tiden sig også til, at vi skulle køre til færgen til Islay. 


Sejlturen tog 1 t og 55 min og så trængte vi også til at gå. Turen gik til Caol Ila, et af øens mange destillerier med rigtig god whisky. Vi fik en lille rundvisning,  der endte med to små smagsprøver.  Destilleriet ligger smukt ned til vandet med egen anløbsbro. 



På vej tilbage gik turen forbi den lille The Lily Loch, der lå i et smukt landskab. 
Jeg er meget begejstret for Storbritanniens mange velmarkerede stier. Der er altid en gåtur ind i landskabet, uanset hvor man er. 



Turen gik tilbage til Port Askaig, hvor vi måtte have noget at drikke. Det var varmt at gå i solen. 
Senere fik vi aftensmad på Pubben. 
 Og Steen købte et glas 25 års whisky. 
Den var så god dom englesang.  Fra et andet bryggeri på Islay. Der er ialt otte tilbage ud af de 80, der var engang. 



Sejlturen tilbage bød på solnedgang  overtag øen Jura. Vi var godt trætte, da vi kom tilbage til bb. 

2 kommentarer:

  1. Efter den morgenmad var I da udrustet til en dag fuld af oplevelser...Hvor er der smukt. Og den solnedgang er helt silkeblød!
    Jeg gad godt prøve alle de whiskyvarianter! Suk! Det kunne vist nemt blive dyrere end mine tinknapper fra Oslo!!!
    Fortsat god tur.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, man kører langt på en traditionel engelsk morgenmad.
      Jeg bød i den grad at sidde og kigge på den solnedgang.
      Der er så mange gode whiskyer og så lidt plads i en kuffert.....
      Det glas, Steen købte tør jeg næsten ikke nævne prisen på- med meget småt og schhhhhh: 15£.

      Slet


Tak fordi du med dine kommentarer er med til at gøre bloggen mere levende.