lørdag den 7. juni 2014

Efter regnen

Det har styrtet ned de sidste par dage - himlen bogstavelig talt åbnede sig - det var skybrud og det var dejligt.

Haven trængte virkelig til vand - og jeg skal love for at den fik det - både som regn og som hagl.

I dag skinner solen og luften er dejlig vandmættet og fuld af dufte. Så må jeg ud med mit kamera - for det hele ser ud at at springe ud i blomst i dag. Takket være regnen.

I indkørslen har vi en selvsået digitalis, som har fået lov til at blive stående - og tak for det - for hvor er den dog smuk.




Den pryder lige præcis hvor den står. Stor stenbræk er for længst afblomstret - og georginerne er kun 20 cm over jorden - og et par måneder fra blomstring.


Så den udfylder et tomrum.













Ved guldfiskedammen dukkede der for et par år siden en ny plante op i en potte, hvor en vandplante var gået ud. Den fik lov at gro - heldigvis - for det viste sig at være en gøgeurt - som er fredet. Den gror KUN hvor bunden indeholder lige præcis de bakterier, den har brug for. Den kan altså ikke flyttes - for er forholdene ikke til det, går den ud.




Den får flere og flere blomsterstængler for hvert år - det første kun én - næste år to - så 4 og i år 8.






Så den får lov at stå - hvor den har valgt at gro - og da vi omlagde vores vandløb ned til guldfiskedammen her i foråret, lagde vi stenene udenom den, så den kunne beholde sit voksested.












 Nede i haven blomstrer pæonerne
 



Med de gule liljer i baggrunden. Smukkere kan det vist ikke være.






Langs husmuren klatrerosen, som er en kaskade af roser i lige nu i dag. Fra knop til fuldt udsprungne. Der bliver til mange mange buketter i stuen.


Og i en krukke - en nyindkøbt lyserød hortensia. En mere luftig blomstrende end den traditionelle næste kugleformede blomst. Den er sød.


Det er sjovt med farver - for nogle år siden sværgede jeg til gule og orange farver - men når jeg ser på mine billeder fra i dag er favoritten blevet lyserød.

Indtil mine georginer blomstrer - der er både lyserøde, gule og orange - og blandinger mellem dem.

Men ALDRIG hvide. Der skal være farver på blomster. BASTA.



Jeg elsker forår og sommer - og blomster.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar


Tak fordi du med dine kommentarer er med til at gøre bloggen mere levende.