søndag den 5. april 2015

Belgien er også ... vafler.

 Er man i Belgien, må man ikke snyde sig selv for at smage vafler, som også er en nationalspise. Jeg kendte kun de vafler, vi laver herhjemme i vaffeljern. De er forholdsvis tynde. Og fyldet, vi kommer i, er flormelis eller syltetøj.

Det er de ikke i Belgien. Her er der 1-1½ cm tykke. Og man kommer fyld på.





Det er let at bestemme sig for at skulle have en vaffel, noget helt andet at beslutte sig for, hvilket fyld man gerne vil have.  Hele 25 forskellige slags.






Der hænger heldigvis en planche, så jeg ubeslutsomme stakkel har en chance for at se mulighederne. Ikke at det gør det lettere!

For sådan nogen som mig, var det også udstillet rigtige vafler med fyld, så jeg bedre ville kunne få en fornemmelse af mulighederne.




 Steen besluttede sig for en vaffel med friske jordbær, derover flødeskum og endelig varm chokoladesauce. Og så en lillebitte plastske til at spise den med.




Jeg var så vægelsindet og måske lidt konservativ, at jeg endte med at få en blanding af mørk og hvid chokoladesauce på mig - og ikke mere. Også jeg fik en minilillebitte plastske.

Jeg tror ikke, der behøves noget vild fantasi for at forestille sig, hvor lidt gavn den lille plastske gjorde. Det var bundumuligt at skære vaflen over, sådan at der med hver mundfuld kom både bund og fyld med ind i munden.

Jeg endte med at spise min med fingrene - og aldrig har jeg været sådan fedtet ind - og chokolade i hele hovedet.

Det er der heldigvis ikke noget billede af :-D

De smagte i øvrigt himmelsk. Næste gang jeg kommer til Belgien, skal jeg have en vaffel igen - men det skal være på en restaurant - med kniv og gaffel til at spise med!

9 kommentarer:

  1. Jeg begynder så småt at få den tanke, at Belgien er et decideret farligt land - fristelser på hvert eneste gadehjørne ;-) Sådan et besøg kræver vist temmelig meget ekstra på motionsfronten - så godt, at der er så meget sightseeing ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg kan godt se, hvad du mener. Men nu fik jeg også gået meget. Trods alt. Ind i mellem smagsprøverne ;-)
      Et spændende land. Også sigthseeingsmæssigt.

      Slet
  2. Ja... uha... der er da noget for enhver smag i guf og godter. Vafler kunne godt friste min svage side! Kniv og gaffel tak... det er også nødvendigt, når jeg skal spise burger!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hihi - selv om jeg valgte en meget flad en - Steen fik sin først - var jeg overrasket over, at den ikke sådan lige egnede sig til at spise gående :P
      Men jeg har sjældent smagt så lækkert. Mums det var godt.

      Slet
  3. Mums det ser jo voldsomt lækkert ud.. elsker belgiske vafler.. haps.. Ku' godt.. :P

    SvarSlet
    Svar
    1. Gad vide, om man kan få opskrift - og vaffeljern til det her i DK? På den anden side - det kunne vise sig at være vanedannende :-D

      Slet
    2. Tror faktisk godt man kan få en vaffeljern der kan.. Jeg hvad engang sådan en toaster som havde de der udskiftelige plader og der var sådan nogle waffel plader med til. Ja og man kan jo google sig til alle opskrifter efterhånden :D

      Slet
  4. Hvor festligt med blandselv-fyld :D

    - Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var det - nu er jeg ikke den hurtigste til at vælge - og der var temmelig mange muligheder. Jeg kan sige, at da jeg var færdig, var der en laaang kø bag mig :P

      Slet


Tak fordi du med dine kommentarer er med til at gøre bloggen mere levende.