søndag den 28. juni 2015

Haven lige nu...

Sidste forår omlagde vi vandløbet ned til guldfiskedammen og jeg beskrev, at en gøgeurt havde taget bolig der - omtalt her.
Nu er det groet pænt til omkring vandløbet og gøgeurten er blevet meget større.



Lige midt i billedet.

Da jeg var barn, havde mine forældre en gård, hvor der var et område, hvor der groede gøgeurt. Jeg husker, hvordan vi skulle finde dem hvert år, sikre os at de groede fint og hægede om dem. Det var ikke et sted, der blev dyrket, så den passede sig selv stille og fint.

Jeg har det stadig sådan, at en sådan sjælden plante skal passes godt på. Den kan kun gro, hvor jordbunden lige nøjagtig passer til den - så man kan ikke flytte den og regne med, at den kan gro det nye sted - det er noget med nogle specielle bakterier, der skal være tilstede.
Vores gøgeurt er kommet af sig selv. Den står, hvor vi engang havde en vandplante, der opgav ævred - og året efter dukkede gøgeurten op.
Da vi lavede bedet, hvor vandløbet er, rørte vi ikke ved gøgeurten, men lagde stensætningen udenom den.
Vi satte stor stenbræk, timian, vedbend og hosta i bedet og det er hurtigt groet til. Jorden er sunket noget sammen, så vi skal have 'fyldt efter'. Og rettet selve vandløbet til. Der er altid noget at lave i haven - det er godt.


4 kommentarer:

  1. wauw... Det er flot! Gøgeurten står smukt. Dejligt syn af rislende vand og smukke grønne planter.

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak. Den bliver større for hvert år, så den må jo stå et godt sted, hvor den trives.

      Slet
  2. Wow hvor er det billede skønt og jeg får lyst til at se mere.
    Håber du en dag vil vise mere af jeres have frem??

    Knus <3

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak. Der slipper af og til et billede af haven med her. Når jeg luge får vinkler det rigtigt. Det er ikke alt, der egner sig til at blive vist 😜

      Slet


Tak fordi du med dine kommentarer er med til at gøre bloggen mere levende.