mandag den 14. december 2015

Så smuk start på dagen.....



Sikke en smuk morgen at stå op til! Frost og klar blå himmel. Herligt. Og koldt.

Jeg havde tid til mammografi i dag, så jeg kørte Steen til arbejde og derfra videre. Det blev hurtigt overstået. Dejligt, der er sådan en mulighed. Det er betryggende.

Derefter hjem - i dag skulle konfekten laves. Det er en fornøjelse, som jeg ser frem til.

Marcipanen blev formet og fik så lov at stå og tørre lidt. Chokolade - både hvid mørk blev smeltet, og så blev der overtrukket og pyntet....



 ...sådan kort fortalt - samlet set har det taget det meste af dagen. Nå ja - jeg ville jo være færdig.





Jeg fik lavet marcipan med lakridssmag - overtrukket med hvid chokolade og drysset med lakridspulver. De er blev et af de nyere tiltag og en af vores favoritter.




Og så nogen af de traditionelle - med forskellig slags pynt - mandel, hasselnødder, valnødder (ikke på billedet), krymmel uden blå farve, som datteren er allergisk overfor - og kokosdrys. Der er også lavet kugler af marcipan med lidt cognac i, som så er rullet i cacao. Og dadler er blevet udstenet og fyldt med marcipan og trillet i sukker.

I morgen, når det hele er tørret, pakker jeg det ned i dåser - og så bliver det gemt af vejen, så det ikke 'fordamper' inden jul.

Jeg husker min mor nærmest forseglede dåserne med adskillige lag gaffatape, så vi børn ikke fik 'gode idéer'. Jeg gemmer bare væk. Så jeg selv ved, hvor det er - tihihihi


8 kommentarer:

  1. Mums det ser lækkert ud..

    Jeg har selv været lidt i køkkenet her til formiddag.
    Har lavet småkage dej til håkonskager, dem har jeg aldrig prøver før.
    Og så fik jeg lavet havregrynskugler.

    Jeg burde nok ikke lave alle de godter og burde nok også forsejle dåserne. Ups.. ha ha

    Knus <3

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er kun jul én gang om året. Og så skal vi da også nyde lidt lækkert. Det er det vi spiser mellem nytår og jul, de betyder noget ;-)
      Og så elsker jeg at lave det. Havregrynskugler -hmmm - måske jeg skulle nå lidt af dem. Måske.

      Slet
    2. Du kan sagtens nå det, der er god tid. :P

      Slet
  2. Lækkert med marcipan. Vi har langt fra nået alt det vi har snakket om, men nu er der snart skoleferie og så bliver der et par dage vi kan bage og lave konfekt.

    Ja, selvom vores sundhedssystem sommetider er noget kringlet, så er vi heldige at vi har en mulighed som mammografi.

    Jeg har været heldig at få syet lidt idag, så nu kan jeg strege 3 ting på sylisten.

    Rigtig dejlig decemberdag.

    Hilsner fra AnjaAnemone

    SvarSlet
    Svar
    1. Marcipan er altid lækkert.
      Jeg er glad for, vi har muligheden for de her screeninger.
      Det er godt at nå nogle af de ting, der står på huskelisten. Jeg har stadig nogle, der helst skulle være færdig inden jul.
      Også dejlig decemberdag/aften til dig.

      Slet
  3. Lækkert med marcipan. Vi har langt fra nået alt det vi har snakket om, men nu er der snart skoleferie og så bliver der et par dage vi kan bage og lave konfekt.

    Ja, selvom vores sundhedssystem sommetider er noget kringlet, så er vi heldige at vi har en mulighed som mammografi.

    Jeg har været heldig at få syet lidt idag, så nu kan jeg strege 3 ting på sylisten.

    Rigtig dejlig decemberdag.

    Hilsner fra AnjaAnemone

    SvarSlet
  4. Du kan slet ikke være bekendt at vise alle de gode sager frem på bloggen - jeg sidder nærmest her og savler ;-) Hvor ser det dog godt ud - og så fine og flotte de er blevet :-) Jeg ville afgjort bruge gaffa-tape ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hihi - godt med lidt fristelser -ikke? Det ER lækkert og sjovt at lave. Det er en gammel tradition i min familie. Ingen jul uden hjemmelavet marcipan. Men jeg laver nu nogle fornyelser af og til.
      Dåserne er sat væk - dog uden gaffatape. Så meget kan vi trods alt ikke nå at spise inden jul -hihihi. Meeen jeg har nu ikke sagt til Steen, hvor jeg har sat dem.

      Slet


Tak fordi du med dine kommentarer er med til at gøre bloggen mere levende.