onsdag den 18. februar 2015

Hjælp til de udsatte....


I går i Århus købte jeg avisen 'hus forbi' af en af de hjemløse i byen. Jeg køber det altid, når jeg ser en sælger af bladet. Dels for at støtte på en god måde, dels for at læse avisen, selvfølgelig. Der er mange gode historier deri og det giver et lille indblik i hjemløses liv og kampen for det samt for et bedre liv. Der bliver fortalt om de indsatser, som der bliver gjort for at gøre livet tåleligt for dem.
Sælgeren af bladet må beholde en tier af de 20 kr., bladet koster.



Jeg kan mærke, at jeg har været meget tænksom siden rundturen i Århus i går. Den hjemløses historie har gjort indtryk. Noget så banalt som har han har døjet med ryggen og fået gratis behandling, som en fysioterapeut/massør kommer og giver en gang om ugen på et af værestederne. Selvfølgelig kan hjemløse få ondt i ryggen,men jeg har aldrig skænket det en tanke - og slet ikke, hvad man så gør. For selvfølgelig har en hjemløs ikke penge til behandlinger, som vi andre har. Så det frivillige arbejde betyder rigtig meget for dem. Vores guide fik også af og til bevilget en tur i svømmehal til at afhjælpe smerter i ryg og skuldre. Ligeledes en frivilligs indsats med at skaffe midler til den slags. Og det blev taget godt imod.

Jeg ved, at i Vejle er der en frisør, der stiller sig til rådighed til at klippe de hjemløses hår. Og er der ikke nogen, der gør dét, ja, så må håret gro.  Og sådan er der mange situationer, hvor frivilliges indsats gør en stor forskel.

I næste uge strikker Strikkecaféen i Horsens lapper til tæpper. De kommer til at gå nogle 'værdigt trængende'.

Sådan kan jeg hjælpe - sammen med at købe 'hus forbi', når jeg kan. Hvad gør du?

2 kommentarer:

  1. At møde en fra "underdanmark" kan virkelig vise, hvordan andre lever! På vilkår vi slet ikke forestiller os.
    Og så kan jeg blive træt af politikere der lige som snakker uden om... at det slet ikke er så slemt... JO! det er det.
    Jeg køber Hus forbi. Jeg køber deres kalender. Jeg sender tøj til genbrug.

    SvarSlet
    Svar
    1. Der ER virkelig mange hjemløse. Tallene fra Århus i 2013 sagde 617. Og det kun dem, der er talt. Det er barske vilkår og et liv, som INGEN vælger frivilligt. Det er godt, der bliver gjort noget, men det er slet ikke nok.

      Slet


Tak fordi du med dine kommentarer er med til at gøre bloggen mere levende.