lørdag den 6. juni 2015

Berlin - 3. og sidste afsnit

Efter en velfortjent nattesøvn - og en ligeså velfortjent overdådig morgenbuffet på Hotel Scandic, drog til Kulturbraueri, hvorfra vi havde booket en guidet cykeltur rundt i Berlin. Ikke hele Berlin - men en tur med fokus på Muren.

Først skulle hver især finde en cykel, der passede i højde - det var let. Der var masser af velsmurte og gode cykler at vælge imellem. Hver havde en cykelkurv bagpå - og ønskede man det, var der også cykelhjelme.
Derefter blev alle fremmødte inddelt i de ture, man havde bestilt - der var vist fire forskellige. Og på de ture, hvor vi var ekstra mange, blev vi så igen inddelt og fik hver sin guide.

Og så kunne vi komme afsted.

Der var nemt at cykle i Berlin. Og som det ses på billedet, havde vi vejrguderne med os. Solen skinnede fra en så godt som skyfri himmel og temperaturen sneg sig op på 22 grader. Perfekt til cykling. Og en rigtig god måde at se en by på. Det vil jeg klart anbefale.
Selvfølgelig skulle vi forbi Brandenburger Tor, hvor muren gik lige på den anden side.

Ved Bernauerstrasse står et stort stykke af muren tilbage. På den anden side, ligger et rigtigt godt museum. Steen og jeg valgte ikke at gå ind og se det - det gjorde vi med børnene sidst vi var i Berlin.

Vores guide var god til at holde pauser, samle os og så fortælle.

Der er ikke meget af det forfaldne Østberlin tilbage - et par enkelte bygninger - her en af dem, der efterfølgende har været beboet af BZ'ere.

Gennem Bernauerstasse var der stor plancheudstilling - og også i området mellem selve Muren og en bagerste 'beskyttelses'mur var der udstilling, der er med til at fortælle historien om ofrene for muren.

Efter en tre timers cykeltur på ca 15 km, som på ingen måde var anstrengende, trængte vi dog til både mad og drikke. I Prenzlauerberg fandt vi en restaurant, der serverede mad fra Singapore. Det så interessant ud - og der var lige et bord til os fire.

Som det første måtte vi have en Mojito - den bedste, jeg nogensinde har fået. Måske fordi vi trængte til den - og den var dejlig kold. Men uh - hvor var det godt.

Og så kom maden  - helt overdådigt og bestemt ikke dyrt. Og velsmagende.

Vi havde så planlagt at gå gennem Tiergarten - en 5-6 km lang tur. Vi havde planer om at se Gedächtniskirche indvendig - og ved dagslys. To tredjedele ude af parken var vi  her ved Siegessäule, som er rejst til minde om de tyske sejre i forskellige krige.

I parken kom vi forbi dette træ - helt indhyldet i spind.

Og med kriblende larver i. Mit kamera ville desværre ikke stille skarpt på larverne.

Sådan ser den nye kirke ud indefra i dagslys. Lige så smukt som udefra om aftenen. Et rigtigt spændende kirkerum.

Og når man er i Berlin skal man selvfølgelig have kaffe hos Café Kranzler, der ligger i kort afstand far Gedächtsniskirche. Man udpeger sit stykke kage i en kølemontre, og er vejret godt skal man selvfølgelig side udenfor med udsigt ned over Kurfürstendam. En lækker Sachertorte.
Man betaler selvfølgelig ekstra for at sidde på den mest berømte café i Berlin, men det var lækkert. Og vi trængte.

Næste formiddag vendte vi næsen hjemad igen. I alt fire skønne dage med dejlige venner i en herlig by, som jeg bestemt ikke er færdig med endnu.